رجیستری چیست و چگونه میتوانیم حلش کنیم؟

شاید این مشکل برای شما هم پیش آمده باشد که بعد از مدتی که تلفن همراهتان را خریداری کردید، و از آن استفاده کردید به طور ناگهانی خدمات اپراتور از شما سلب گردد و دیگر امکان  برقراری تماس، فرستادن پیامک و یا استفاده از اینترنت را نداشته باشید و فکر کنید که مشکل از سیم کارت یا تلفن همراه است.

 

ولی این چنین نیست.مشکل از رجیستر نبودن تلفن شماست که در ادامه به توضیح و حل آن میپردازیم.

 

رجیستری چیست و چه دستگاه هایی باید رجیستر شوند؟

 

طرح رجیستری تلفن های همراه یا به معنای عامیانه تر شناسه دار کردن دستگاه های موبایل، که به منظور مبارزه با قاچاق و ورود غیر قانونی آن ها صورت گرفته است،در سال های اخیر نقشی پر رنگ تر را به خود گرفته است.تمامی دستگاه های که از یکم اردیبهشت ماه ۹۷ به بعد خریداری میشوند به محض روشن شدن و قرار گرفتن سیم کارت درون آن ها پیامی از طرف وبسایت همتا مبنی بر اطلاع رسانی برای رجیستر کردن گوشی به خریدار ارسال میگردد که تلفن همراه بلافاصله باید رجیستر گردد.

 

درواقع تمام تلفن هایی که وارد کشور میشوند و قصد فعالیت دارند، باید رجیستر شوند و به مدل موبایل و نوع آن بستگی ندارد.

 

چجوری گوشیمو رجیستر کنم؟

 

یک نکته که باید در ابتدای کار به آن توجه کنیم این است که تمام امور مربوط به رجیستر کردن دستگاه های خریداری شده،بر عهده ی فروشنده میباشد و خریدار وظیفه ای در این موضوع ندارد.

 

چجوری بفهمم گوشیم قاچاقی نیست؟

 

خب ، ابتدا برای اطمینان از اصالت تلفن همراه خود میتوانید با شماره گیری #۰۶#* از کد IMEI دستگاه تلفن همراهتان مطلع شوید و آن را با کد IMEI که در پشت جعبه تلفن همراهتان نوشته شده است مطابقت دهید.در صورتی که کد مربوطه با کد روی جعبه متفاوت بود،بدین معنی است که تلفن شما قاچاق، و به صورت غیر قانونی وارد کشور شده است.

 

چرا بعد از تعویض سیمکارت آنتنم میپره؟

 

واضح هست،چون هنگام خرید تلفن همراه و رجیستر کردن آن شماره ای که با آن ثبت نام کرده اید،صاحب امتیاز و مالک آن دستگاه هست و زمانی که شماره ای جدید در آن قرار دهید دستگاه به شما اعلام میکند که مالک دستگاه تغییر کرده است و شما باید مالکیت دستگاه را به شماره جدید انتقال دهید که بحث انتقال مالکیت پیش می آید که در ادامه آن را توضیح میدهیم.

 

برای دستگاه هایی که دوسیم کارته هستند، میتوان با قرار دادن سیم کارت مالک در یکی از اسلات ها، از خدمات سیم کارت دوم نیز استفاده کرد.

 

انتقال مالکیت چیست و چگونه انجام میشود؟

 

در هنگام خرید یا فروش تلفن های همراه به دیگران حتما باید مالکیت دستگاه را به شماره تلفن فرد دوم انتقال داد.

 

 

نکته بسیار مهم:

 

هنگام خرید تلفن های دست دوم از فضاهای مجازی و یا سایت دیوار حتما باید عملیات انتقال مالکیت را انجام دهید در غیر اینصورت، استفاده از تلفن همراه و هنگام استفاده از خدمات اپراتور ها با مشکل مواجه میشوید.

 

روش های انتقال مالکیت

 

روش اول: انتقال مالکیت از طریق سایت همتا

 

در این روش ابتدا به سایت همتا مراجعه کرده و پس از ثبت نام، که به راحتی با ارائه شماره تلفن،نام  ونام خانوادگی و کد ملی ثبت نام کنید و در پنلی که این سایت در اختیار شما قرار میدهد میتوانید تمام دستگاه هایی که به نام شما ثبت شده است را مشاهده نمایید.

 

سامانه همتا

 

– برای انتقال مالکیت دستگاه مورد نظر کافیست که آن را از میان دستگاه های موجود انتخاب نموده و در بالای صفحه روی گزینه ی انتقال مالکیت کلیک کنید.

 

انتقال مالکیت در سامانه همتا

 

– در ادامه سیستم از شما شماره تلفن خریدار را میخواهد که با وارد کردن آن یک کد یکتا برای فعالسازی آن ارسال میشود.در این جا باید در نظر داشته باشد که شماره تلفن همراهی که در سامانه به عنوان شماره خریدار وارد می نمایید، باید شماره ای باشد که خریدار قصد دارد آن را در تلفن مورد استفاده قرار دهد.

 

 

روش دوم: استفاده از کد USSD

 

این روش ساده تر و بی دردسر تر از روش قبل میباشد و به شرح زیر است:

ابتدا کد #۷۷۷۷* را شماره گیری می نماییم

 

سپس صفحه زیر ظاهر میشود:

 

USSD سامانه همتا

 

– سپس گزینه انتقال مالکیت را انتخاب میکنیم و صفحه زیر ظاهر میشود:

 

USSD سامانه همتا

 

– سپس گزینه IMEI مورد نظر را انتخاب و شماره خریدار را وارد میکنیم و پس از ورود کد ارسالی از طرف همتا عملیات به پایان میرسد.

 

مشکلات هنگام انتقال مالکیت چیست؟

 

همتا دستگاه های منو نشون نمیده چکار کنم؟

 

گاهی اوقات سیستم علی رغم ورود شماره تلفن مالک،همتا دستگاه های مورد نظر را نمیشناسد و یا دستگاه هایی را به اشتباه نمایش میدهد که در اینجا باید در پنل مورد نظر روی گزینه افزودن دستگاه کلیک و کد های IMEI مربوطه را وارد می نماییم و دستگاه مورد نظر را وارد مینماییم.

 

 

سیم کارت رجیستر شده ولی سیم کارت دو رجیستر نشده چکار کنم؟

 

سیم کارت یک را بمدت یک هفته داخل سیم کارت دو بگذارید.

 

موفق باشید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *